Ilse in Stockholm

Tallinn, Sint-Petersburg, Helsinki, nog een keer Tallinn, Warschau, en tussendoor Stockholm!

Hoi allemaal,

Ik twijfelde of ik nog wel iets op deze blog zou moeten zetten, omdat er sinds het vorige verhaal zo veel is gebeurd, dat het mij nooit lukt om het te beschrijven. Maar nadat ik gisteren drie ik de vraag kreeg "waar ben je nu nou weer geweest?!" Is het misschien toch tijd voor een samenvatting ;)

Vorige keer schreef ik dat ik voor twee dagen naar Tallinn zou gaan, inmiddels ben ik hier al twee keer geweest, en de eerste keer voelt dan ook als een hele tijd geleden. De eerste trip naar Tallinn was heen en weer met de boot, dus twee nachten op de boot en overdag in Tallinn. Het was geen gewone boottocht, maar een georganiseerd door ESN van heel Scandinavië en de Baltische Staten. Dus er waren ik denk rond de 1000 internationale studenten die momenteel in een van deze landen studeren. Jullie begrijpen dan ook dat ik de eerste nacht niet heb kunnen slapen! Ondanks het slaapgebrek en het redelijk koude weer in begin april in Tallinn, zag ik direct dat het een hele mooie, gezellige, oude, en leuke stad is (aanrader!). Het is een kleine en overzichtelijke stad, dus we hebben veel kunnen doen in een dag, maar ik was blij dat ik binnen twee weken weer terug kon keren! Weer terug richting Stockholm had ik helaas last van zeeziekte, waardoor het voor mij iets minder gezellig was dan de eerste avond. 'S morgens rond 11 uur was ik weer terug op de campus en kon ik meteen door met studeren,want dezelfde avond nog had ik een tentamen Zweeds (gehaald, hoor).

De week erna heb ik ongetwijfeld gevuld met events, feestjes en etentjes. Bovendien zijn Fleur, Kelly en Eline vanuit Amsterdam een lang weekend langsgekomen! De week voordat ik zou vertrekken voor de Ruslandreis had ik twee deadlines (take home tentamens/papers) voor twee verschillende vakken. Dus voor degenen die zich het afvragen: ik studeer tussendoor ook nog! Ik had weer, volgens traditie, mijn laatste paper ongeveer drie kwartier voordat ik weg moest ingeleverd, dus tijd om me te verheugen op reis had ik niet.

De reis naar Tallinn, Sint-Petersburg en Helsinki was een week en ik heb het heel leuk gehad! Drie leuke steden (maar heel verschillend) met natuurlijk drie dagen Sint-Petersburg als hoogtepunt (in de andere twee steden was ik al eerder dit semester geweest). Het eerste deel van de reis was met de boot van Stockholm naar Tallinn, waar we kennis konden maken met onze reisgenoten. Aangekomen in Tallinn regende het helaas de hele dag, maar gewapend met een paraplu was er ook voor de tweede keer nog veel te zien. 'S avonds uit eten geweest (zoals de hele trip) en een gezellige pubcrawl.

De volgende dag begon de lange reis richting Rusland. Je kan alleen visum-vrij Rusland binnen als je met de boot vanuit Helsinki aankomt en maximaal 72 uur blijft. Eerst moesten we dus met de ferry (2,5 uur) naar Helsinki, en toen begon het lange wachten... Ondanks dat we visum vrij gingen, moet er alsnog veel geregeld worden (papieren) voordat je Rusland in kan. 'S avonds zaten we dan toch echt op de boot, en dat was inmiddels al mijn zesde overnacht- bootreis van dit semester, dus het begon al vertrouwd te worden. De meeste mensen vermaken zich tijdens deze reisjes met tax-free shopping, drinken, eten, rondlopen, meer drinken en op slechte muziek dansen en de Russen en Finnen zingen karaoke (oke toegegeven wij ook). De volgende dag begon het wachten bij de douane, ik mocht er gelukkig zo in (Poetin vertrouwt mij) maar bij een paar reisgenootjes duurde het proces iets langer. Uiteindelijk zaten we zo'n 24 uur nadat we uit Tallinn waren vertrokken in de bus voor sightseeing in Sint-Petersburg!

Ik vond Sint-Petersburg een geweldige stad, aan de ene kant is het heel anders van wat ik tot nu toe heb gezien (het is en blijft Rusland) en ook duidelijke sporen van de Sovjet-Unie tijd, maar aan de andere kant heel modern, zo deed eend eel van de stad mij nog het meeste denken aan New York City, met alle winkels die 24/7 open zijn (van restaurants tot boekwinkels) en de eeuwige drukte. De hermitage is misschien het bekenste hoogtepunt van S-P, dit was inderdaad erg indrukwekkend, maare r waren helaas ook busladingen (heeel veel busladingen) met andere (veel aziatische) toeristen. Ook had onze tourguide in het museum duidelijk haast (of een hekel aan toeristen) dus we zijn de hermitage zo ongeveer door gerend. Vlak voor dat we het museum ingingen waren we getuigen van de oefeningen voor de 9 mei feesten, waar Rusland de overwinning van de Grote Vaderlandse Oorlog (de rest van de wereld noemt het WOII) viert. Zelfs bij de oefening (veel kleiner dan in Moskou natuurlijk) waren veel millitairen aanwezig en werden er veel wapens en tanks geshowd. Toch vond ik het wel wat hebben toen al die honderden (of veel meer?) millitairen uit volle borst het volkslied begonnen te zingen. Het is trouwens niet heel gek dat dit nog herdacht wordt, gezien het feit dat er alleen in S-P al een miljoen burgers zijn gestorven (vermoord) tijdens de oorlog.

Het was even wennen dat het niveau van Engels veel minder goed is dan in Scandinavië of Tallinn, toch vond ik dat met name jongere mensen toch nog redelijk wat konden zeggen, ik had het erger verwacht. Wel leuk is om eten te bestellen terwijl je niet echt een idee hebt wat je nu eigenlijk besteld. Ik ben uit eten geweest bij restaurants wat ik in Stockholm niet snel zou doen (gezien mijn budget) zoals Jamie Oliver. De laatste dag zijn we nog naar Petershof geweest, het Versailles van Rusland. Ook leuk aan Sint-Petersburg is dat veel geïnspireerd is op mijn oude en vertrouwde Amsterdam :) Peter de Grote, de stichter van S-P heeft namelijk een tijd in A'dam gewoond er daar veel inspiratie vandaan gehaald. Na drie leuke en gezellige (en lekker weer!) dagen in Rusland was het tijd voor het laatste deel: Helsinki (en nog twee nachten op de boot). Ondanks dat Helsinki heel schoon, modern en mooie gebouwen kent, vond ik het net zoals mijn eerste bezoek in februari, niet een heel spectaculaire stad. Toch heb ik nog veel nieuwe dingen gezien en een hele gezellige dag gehad met nieuwe vrienden ;)

Terug in Stockholm dook in meteen het erasmusleven weer in, waar mensen je nauwelijks met rust laten :) ook kwamen oma en mama langs deze week! Helaas was het weer heel slecht, maar ik heb mijn ABBA kennis in het museum erg kunnen vergroten :P. Ook heb ik nog een leuk deel van Stockholm ontdekt, waar ze verbleven. In het weekend heb ik met wat vrienden (veel kende ik van de Ruslandreis) een zomerhuis gehuurd ongeveer twee uur buiten Stockholm. De omgeving was erg Zweeds (dalarna) dus het was het rijden zeker waard!

Een paar dagen later (jaja, tussendoor ook nog een presentatie waar ik voor moest leren) was het tijd voor het volgende: Warschau! Dit keer gelukkig niet met de boot, maar met het vliegtuig. Van te voren wist ik niet goed wat ik van Warschau moest verwachten, wisselende verhalen gehoord over deze stad. Grote delen zijn heel modern (verwoest in WOII) maar een deel van de stad is heel mooi herbouwd, met echt gezellige delen. Het was ook een stuk warmer in Warschau dan in Stockholm. Wat ook fijn was, was dat alles een stuk goedkoper was, dus daar hebben we ook gebruik van gemaakt! Ik denk dat ik nog eens terug moet naar Polen, en nu voor Krakau en Gdansk (etc...).

Nu ga ik dit verschrikkelijk lange verhaal afronden! Ik denk dat ik jullie over een week of 6/7 weer tegen kom in Nederland. De tijd gaat zo ongelofelijk snel! Deze week is de laatste week van colleges, volgende week tentamenweek. Ik had er voor kunnen kiezen om dan naar huis te gaan, maar ik blijf nog de bele maand juni hier in Stockholm (nog genoeg te doen!). Dan ga eind juni via Kopenhagen en Roskilde Festival terug richting Nederland!

Liefs,

Ilse

Reacties

Reacties

wineke

Weer een leuk verhaal!! Goed dat je het allemaal opschrijft.

Ronald

Inderdaad, heel goed dat je het blog hebt bijgewerkt! Al kennen wij het hele verhaal, het is toch weer leuk het nogmaals door te lezen! Je hebt ongetwijfeld nog een paar hele leuke weken voor de boeg!

,Oma Lien

wat heb je weer een heleboel gezien via papa en mama hoor ik natuurlijk van alles zij gfaan je ook vanuit Kopenhagen halen he?ik ga met Caro ook naar st.petersburg als ik je verhalen lees krijg ik er zin in
heel veel liefs en tot in Nederland

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!