Ilse in Stockholm

Välkommen till Stockholm

Hoi allemaal!

Na “Ilse in Canada” nu “Ilse in Stockholm”! Tweeënhalf jaar nadat ik terug ben uit Canada toch maar weer een blog, omdat ik veel dezelfde soort vragen via onder andere whatsapp kreeg. Dit maal niet voor een jaar maar voor “maar” vijf maanden in Zweden. Ik ga hier vakken volgens aan Stockholms Universitet. Ik ben afgelopen maandag hier aangekomen en heb momenteel een introductieweek. Volgende week begint het eerste vak.

Het afscheid nemen in Nederland verliep iets anders dan verwacht. Jip, onze 16,5 jaar oude kat, werd erg ziek. In plaats van mijn koffer inpakken zat ik de zondag voor vertrek dus in de dierenspoedkliniek in Utrecht. Waarschijnlijk leeft hij niet lang meer, dus het afscheid nemen afgelopen maandag was toch iets letterlijker dan ik gehoopt had.

De vluchten (ik had nog een overstap op Talinn) verliepen goed dus ik kwam maandag rond twee uur aan op Stockholm Arlanda Airport. Vanaf daar heb ik de trein naar het centraal station van Stockholm genomen en toen nog de metro naar de universiteit. Dit verliep voor mijn doen zo soepel dat ik het bijna niet vertrouwde. ;) Aangekomen op de universiteit moest ik de sleutel van mijn kamer ophalen en de weg zoeken naar mijn kamer. Twee zware koffers door het grind slepen was een redelijk onmogelijke opgave dus elke 100 meter moest ik de koffers weer even neerzetten. Dit schept wel een band, want tijdens deze tocht kwam ik een Tsjechisch meisje tegen die nóg grotere koffers had, met haar ben ik die avond ook maar meteen naar de introductiebijeenkomst geweest.

Op de introductiebijeenkomst (wat 4 uur duurde...) werd van alles uitgelegd, van het academische systeem, gezondheidszorg, aankomende feestjes tot hoe je de Zweedse winter kan overleven. Om het geheel iets minder saai te maken werd elke presentatie afgerond met een Zweeds nummer, in een quiz moest je raden wie de artiest was (antwoord 1: ABBA natuurlijk...).

De dag erna heb ik mij eindelijk kunnen inschrijven voor vakken. Ik maakte mij hier redelijk zorgen over omdat iedereen zich al had ingeschreven voor vakken. Over de mail had ik al een slechte indruk van degene die mijn vakken had moeten regelen dus ik heb hem gister maar even in real life opgezocht :) Hij was een stuk jonger dan verwacht maar verdere vooroordelen klopten: type lang haar met baard, praat langzaam, loopt op van die waterschoenen waarin alle tenen apart zitten en typt met 1 vinger op de computer. Maar uiteindelijk heb ik mij in ieder geval voor 25 studiepunten kunnen inschrijven, ik moet dus nog op zoek naar één ander vak maar dit is al een hele opluchting!

Ik ga in ieder geval de volgende vakken volgen: Moderne Islamitische Geschiedenis, Vikingen in Noord-Europa (

Smile
), Zweeds voor buitenlandse studenten en een vak over Zweedse politiek.

Mijn kamer is best prima, erg oud, maar na mijn tripje naar de Ikea van gister toch een stuk gezelliger. Ik heb een kamer van ongeveer 17 m2 en een eigen badkamer. De keuken deel ik met 16 anderen. Ik heb nog heel weinig contact gehad met mijn huisgenoten, alleen twee korte gesprekjes met een Sloveens meisje en een Indiaanse jongen die hier beiden sinds augustus wonen. Ik hoop dat ik de anderen deze week ook nog zie.

Vanavond heb ik een “pub crawl” waar ik de drie pubs op de campus leer kennen. Later deze week heb ik ook nog welkomsfeestjes georganiseerd door de verschillende (nternationale) studentennetwerken hier. Morgen overdag heb ik een Zweeds test: voor het vak Zweeds gaan ze eerst mijn Zweeds testen om te kijken op welk niveau ik ingedeeld kan worden.

Wat wel even wennen is,is dat je hier duidelijk dichter bij de poolcirkel zit. Om vier uur is het al bijna donker en om 9 uur 's morgens komt de zon weer op. Met name de vroege zonsondergang maakt dat ik steeds het idee heb dat het veel later is. Het zou wel heel snel moeten gaan, want in juni is het hier 19 uur per dag licht. Ook het weer is iets meer richting poolcirkel, al vind ik het nog erg meevallen. De temperaturen liggen hier steeds net boven nul. Toen ik maandag aankwam lag er nauwelijks sneeuw (paar witte hoopjes) maar vandaag heeft het een paar uur gesneeuwd! De sneeuw geeft een leuk effect aan de campus, waar ik ook woon. Het is heel anders dan in Amsterdam waar de universiteit op verschillende plekken in de (binnen)stad ligt. Hier zit bijna alles hier op de campus, ook veel studenten woningen. Naar het hoofdgebouw van de universiteit is het vanaf mijn kamer ongeveer 10 minuten lopen.

En last but not least: antwoord op de vraag die jullie het meest bezig lijkt te houden: prijs van alcohol ;). Ik heb nog geen uitgebreide research gedaan, er is alcohol te krijgen in supermarkten, maar alleen tot 3,5%, dus veel appelcider maar ook bier: een merk als Heineken is hier in halve liter blikken in de supermarkt te vinden, alleen het heeft 3,5% alcohol ipv 5 of 6 wat wij normaal vinden. Voor een sixpack betaal je omgerekend zo'n 7 euro. Voor wijn en sterker bier moet je naar speciale (door de overheid gecontroleerde) drankwinkels. Ik heb gister 1 glas wijn gedronken en daar betaalde ik 4,5 euro voor, maar ik weet niet of dit de gemiddelde prijs is hier. Vanavond bij de pub crawl zal ik er wel achter komen!

Laughing

Spreek jullie snel!

Liefs,

Ilse

Voor alle fanmail, dit is mijn adres:

Forskarbacken 11 / 1510

SE-114 17 Stockholm

Sweden

Reacties

Reacties

lien muller

hA MEISJE

LEUK JE MAIL,FIJN DAT ALLES ZO GOED IS GEGAAN
DE EERSTE DAG,NAAR VAN JIP,MAAR HIJ LEEFT NOG
STEEDS HET IS WEL ZORGELIJK,MAAR 16 JAAR IS OUD
VOOR EEN POES

DE DURE ALCOHOL DAT WEET IK NOG TOEN WIJ ER
WAREN

ALS HET STRAKS IN JUNI DE LANGSTE DAG WORDT
WORDT HET HELEMAAL NIET DONKER HEEK APART

HEEL VEEL SUCCES

LIEFS OMA

Rose

HOI ILSE, WAT LEUK DAT JE EEN BLOG BIJHOUDT. IK GA JE ZEKER VOLGEN DE KOMENDE VIJF MAANDEN. HOU ME OP DE HOOGTE VAN DE ALCOHOLPRIJS.
ROSE

Ronald

Weer erg vertrouwd deze blog! Ik heb er weer van genoten :)

Oma Marty

Hallo meisje,
Fijn wat van te lezen.Afgelopen weekend was ik naar Groningen.We hebben een voorstelling bijgewoond van de groninger troubadour Martin Korthuis en band in café Hamming te Garnwerd.
Jammer van Jip, maar misschien knapt hij nog weer wat op.
Wens je een fijne tijd in Stockholm.

Merel

Geniet van het prachtige Zweden :-)

Tip voor de alcohol: Als je wil partyen op feestdagen enzo, sla goed van te voren alcohol in. Want de system bolaget sluit op deze dagen / is beperkt open, in een poging de alcoholinname te reduceren ;) En je moet Kopparberg cider proeven! Die is heel lekker (-:

hej då o/

Elsbeth

Leuk om via je blog te weten wat je meemaakt! Weer heel bijzonder...tot de volgende..

Rolf, Bianca, Marit en Olaf

Hallo Ilse,

Leuk je Blog te lezen en zo je reis en studieverhalen vanuit Stochholm te kunnen volgen. Zit net een VT wonen special over Scandinavië te lezen en als je dan over Stockholm leest heb je nog heel wat te bekijken.
Hippe stad vol energie. Museum Fotografiska voor gebouw, kunst en het mooie terras. Metrokunst en de wijken Norrmalm, Ostermalm, Bohemien en vintage Sodermalm. Kortom volgens ons is 5 maanden te kort.

Geniet Ilse en veel reisplezier naar het Noorderlicht.

buurvrouw

hallo Ilse, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! we wisten niet eens dat je in het hoge noorden zit, maar nu weer (ongeveer) bij.
Leuk weer je blog te lezen.
Ja, Zweden is best mooi (ga ook eens naar Uppsala als je de kans krijgt en maak daar een tocht over het water langs de scheren kust). en als die zweden langzaam spreken is het best te verstaan, toch?! hier nu even lente; komt goed uit, morgen komen de kleinkinders weer en dan kunnen we met hen naar buiten. Veel plezier en succes met de vakjes!! Loes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!