Ilse in Stockholm

Påsk

Hoi allemaal!

Het is al weer meer dan een maand geleden dat ik voor het laatst een blog heb geschreven, maar de tijd gaat hier dan ook ontzettend snel. Mijn “profiel” op deze blog geeft dan ook aan dat ik vandaag op 49% van mijn verblijf hier zit: nog maar 80 dagen te gaan! Gelukkig heb ik nog genoeg te doen deze resterende 80 dagen.

Deze maand heb ik geen reisjes gemaakt, ik ben met name in en rond Stockholm gebleven. In het weekend van mijn verjaardag kwamen mijn ouders, broertje en oma langs. Het was voor het eerst van mijn verblijf hier dat ik mij ook echt een toerist voelde. We hebben dat weekend in een hoog tempo bijna alle hoogtepunten van Stockholm gezien, ook nog een paar dingen waar in nog niet was geweest, zoals Skansen. Skansen is een openluchtmuseum net buiten het historisch centrum van Stockholm. Het weer was het hele weekend erg goed, dus dat hielp ook!

Ook de weken erna nog verschillende dingen gedaan en uitjes gemaakt. Ik moet zeggen dat ik aan een vorm van erasmus-dementie lijd, en niet meer precies weet wat en hoe. Het verste van Stockholm vandaan waar ik geweest ben is Uppsala, een stad net ten noordwesten van Stockholm. Uppsala is een redelijk grote stad (de vierde stad van Zweden, na Stockholm, Göteborg en Malmö) met de oudste universiteit van Scandinavië. Uppsala was in een dag makkelijk te zien, en ondanks dat het maar 35 minuten met de trein van Stockholm vandaan ligt, vond ik het een hele andere stad. Uppsala had bijna een Nederlandse stad kunnen zijn, inclusief een gracht en heel veel fietsen. Aan de andere kant, een roze kasteel op een berg net buiten het centrum maakte het weer redelijk Zweeds.

Mijn paasweekend was niet heel spectaculair, de meeste mensen waren weg uit Stockholm voor het weekend (naar huis of op reis). Ik had de donderdag voor het paasweekend (wat is dat? Witte donderdag?) een uitje naar Tyresta National Parc net buiten Stockholm. In de beschrijving stond dat we een wandelingetje zouden maken van twee uur, inclusief een bezoek aan het museum en een pauze voor fika (fika is het Zweedse woord voor een soort high tea, daarover zo meer). Uiteindelijk bleek dat we de verkeerde route hadden gevolgd. Ons werd verteld dat we de oranje driehoekjes moesten volgen, maar achteraf bleek dat dat een route van 16km was. Ik had totaal de verkeerde schoenen (laarsjes inclusief hak) aan om zo lang rotsen op en af te klimmen en over kleine bruggetjes van boomstronken te lopen. Toen we eindelijk het park uit waren, gelukkig voordat het donker zou worden, bleek de laatste bus ook al zijn te vertrokken en moesten we nog een stukje liften. Uiteindelijk was ik om kwart over 8 thuis en kon ik om half negen eindelijk mijn diepvriespizza op eten.

De zaterdag voor Pasen had ik geen zin om thuis te blijven en ben ik zelf naar Sigtuna geweest. Sigtuna is een plaatsje net buiten Stockholm en wordt ook wel “de oudste plaats van Zweden”genoemd. Hier zijn nog overblijfselen vanuit de Viking-tijd te vinden, zoals rune stones en ruïnes. De straat in Sigtuna is volgens toeristenbureau Sigtuna ook het oudste van Zweden (volgens toeristenbureau Sigtuna is Sigtuna ook de meest geweldige plek van Zweden, dus dat zou dan ook wel waar zijn) maar momenteel zijn er in die straat met name veel souvenierwinkeltjes te vinden. Het was trouwens heel rustig toen ik er was, het weer was slecht en veel was al gesloten, misschien dat ik in de zomer nog maar eens terug moet.

Zoals ik net vertelde is “fika” een Zweedse variant van het Engelse High Tea. Rond een uur of vier neem je koffie of thee (meestal koffie) met een typisch Zweeds gebakje zoals kanelbulle of sockerbulle. Toen we hier op vrijdagmiddag een plekje wilde vinden in een van de grootste fika-zaken van Stockholm, moesten we lang zoeken. Heel Stockholm zit dan met collega's, vrienden of familie koffie met iets zoets te nuttigen. “Fika” ook een werkwoord, zo kan je zeggen “jag fikar”of “vi vill fika” (ik fika, wij willen fikaen). Beetje vergelijkbaar met het Nederlandse borrelen dus (ik borrel, wij willen borrelen).

Komende tijd staat er weer redelijk wat op het programma. Aankomende zondag ga ik twee dagen naar Talinn (hoofdstad Estland) met de boot. En ik april en mei krijg ik bezoekjes vanuit Nederland en ga ik nog onder andere naar Rusland (Sint-Petersburg), nog een keer Talinn, Finland en een reisje naar Warschau, Polen.

Liefs,

Ilse

Reacties

Reacties

Oma Marty

Hoe krijg je de tijd om dat allemaal te bezoeken Ilse?Slaap je nog wel?Maar ik vind het geweldig wat je allemaal ervaart. Dat neemt niemand je af.
Liefs,Oma

Oma Lien

Ha meisje,ik heb net je mail gekregen,wat heb je inmiddels weer veel gezienhet is nu minder mooi weer
dan toen wij er waren,maar hier ook hoor

liefs Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!