Ilse in Stockholm

Studentlivet

Hoi allemaal!

Inmiddels ben ik al weer 2,5 week in Stockholm, en er is in de tussentijd zo veel gebeurd dat ik het wel weer eens tijd vind voor een nieuwe blog! Met mijn inburgering hier gaat het steeds beter, zo heb ik inmiddels door dat vitlök [witleuk] geen witlof is, maar knoflook. Ik vond witlofsaus ook al zo vies klinken de hele tijd.

Smile

Zowel vanuit de universiteit zelf als vanuit de studentenverenigingen (niet zoals studentenverenigingen in Nederland) wordt zeer veel georganiseerd,van tours door de stad tot feestjes tot filmavonden, zodat ik mij weinig verveeld heb. Op de campus zijn meerdere pubs, de meeste horen bij een bepaalde faculteit zoals mijn faculteit (Humanistiska) haar feestjes organiseert in de Gula Vilan (“gele vila”). Het is hier redelijk populair om op donderdag hier op de campus naar de pub te gaan omdat de metro's alleen op vrijdag- en zaterdagnacht rijden (alsnog beter dan Amsterdam...).

Spontaan uitgaan in het weekend hier in Stockholm is trouwens erg lastig. Het is hier normaal dat je je in moet schrijven voor feestjes (gastenlijst) via een website of Facebook. Maar ook zonder deze gastenlijsten moet je hier vaak lang in de rij staan. Ik heb sowieso nog nooit zo vaak en lang in een rij moeten staan als hier in Zweden. In mijn eerste week had ik een feestje in het centrum van Stockholm, we hebben eerst een uur (!) buiten moeten wachten (koud, sneeuw) en vervolgens binnen nog eens twintig minuten voor de garderobe. De club zelf was erg mooi (onder de opera, dus inclusief kroonluchters) maar het viel toch tegen na al dat lange wachten.

Ik weet inmiddels ook al redelijk de weg hier op de campus en in het centrum van de stad. De stad Stockholm is enorm groot en uitgestrekt (over heel veel eilanden) maar het echte centrum is goed te belopen. Zowel in groepen (zoals een bustour georganiseerd door de universiteit) als met een paar mensen of alleen ben ik het centrum in geweest. Het oude gedeelte heet Gamla Stan (“oude stad”) is het bekendst maar het iets zuidelijker gelegen eiland Södermalm (söder = zuiden) vind ik erg gezellig. Ook ben ik naar het Vasamuseet geweest, een museum over het schip Vasa die in de zeventiende eeuw in de haven van Stockholm al zonk, een fout van onder andere Nederlandse scheepsbouwers (sorry nog hè, Stockholm). Aanstaande woensdag ga ik naar een ander bekend museum: het Nordiska museum, op woensdagavond in de winter is de entree namelijk gratis, en daar moet je natuurlijk gebruik van maken als arme Nederlandse student.

Wink

Inmiddels heb ik, afgelopen dinsdag, mijn eerste les Zweeds gehad hier aan de universiteit. In mijn eerste week heb ik een test moeten maken en ik ben ingedeeld in niveau 2. Dat betekent dat de lessen redelijk goed te volgen zijn: de lerares spreek in héél duidelijk en langzaam Zweeds, en belangrijke dingen vertaald ze in het Engels. Wel merk ik een groot niveauverschil in de klas, er zijn mensen die al in redelijk vloeiende zinnen antwoord kunnen geven (daar hoor ik absoluut niet bij), en anderen die bij alles wat de lerares zegt met een zeer vragend hoofd in de klas zitten (hoor ik gelukkig ook niet bij). Deels komt dit ook omdat het natuurlijk veel makkelijker is om Zweeds te begrijpen als je Duits (de helft van de klas is Duits) of Nederlands bent dan als je eerste taal bijvoorbeeld Spaans of Russisch is.

Behalve bachelor en master studenten kunnen bijvoorbeeld internationale onderzoekers en PhD studenten ook deze Zweedse taalvaardigheid vakken volgen. Met name bij scheikunde/ biochemische wetenschappen zijn zeer veel internationale onderzoekers (Alfred Nobel komt niet voor niks hier vandaan natuurlijk). Daardoor had ik wel een beetje het idee dat ik met de Big Bang Theory in de klas was beland, ze zijn overigens heel aardig hoor.

Innocent

Afgelopen vrijdag had ik een feestje met mijn corridor (de gang en keuken deel ik met dertien anderen). Was erg gezellig, en leuk om mijn huisgenoten iets beter te leren kennen dan alleen een “good morning” in de keuken. De meeste van mijn huisgenoten zijn hier voor een uitwisseling maar er wonen ook een paar vaste bewoners. Een paar mensen zie je niet of nauwelijks, maar met anderen hebben we afgesproken om vaker samen te gaan eten etc, dus erg gezellig! Ik heb waarschijnlijk ook wel geluk gehad met mijn corridor want de keuken is net voor mijn aankomst geheel gerenoveerd (voor het eerst in twintig jaar ofzo) en ziet er daardoor goed uit! Een Deense vriendin van mij woont een gebouw verderop en daar moeten ze het nog renoveren: bij haar is het dan ook erg oud en vies allemaal.

Volgende week zaterdag, 14 februari, ga ik voor zes dagen naar Lapland! Ik ga naar onder andere Kiruna (stad in Noord-Zweden), het Abisko National Parc, Narvik (stad met bekende Fjord in Noorwegen) en de poolcirkel bezoeken, op bezoek bij een Sami familie en hopelijk het noorderlicht zien! En dat allemaal met de bus, het is veertien uur 's nachts reizen vanaf Stockholm, so wish me luck. Jullie horen het allemaal wel over een paar weken.

Groetjes,

Ilse

Reacties

Reacties

Ronald

Met een glimlach (weer) je nieuwe blog gelezen. Leuk meid! Ben heel benieuwd naar je ervaringen in Lapland (en ook wel een beetje jaloers :) ). In ieder geval hebben wij over 6 weken een uitstekende gids! Zoals altijd: geniet ervan!

Wineke

Weer een leuk verhaal, je enthousiasme straalt er van af!

Elsbeth

Wat super om al je belevenissen te kunnen volgen!! Benieuwd naar Lapland! Wish you Luck???? met de busreiziger.

Elsbeth

???? Wat een smiley...

Oma muller

Hallo Ilse leuk je fotos en je verhaal,wat ziet het er geweldig uit en dan die sneeuw Papa en mama zijn hier en wij hebben heerlijk gewandeld in de kennermer
duinen het was heerlijk weer

Papa gaat zo even skypen dat is ook leuk

heel veel liefs Oma

Oma Marty

Hallo Ilse,Wat een geweldige ervaringen doe jij op zeg.Fijn, dat je het zo goed getroffen heb met je studentenkamer.
Veel plezier in het koude noorden.

Liefs Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!